fredag den 9. maj 2014

Vaniljeis på kondensert melk


Denne isen er bare topp - for å si det mildt. Man trenger ikke ismaskin engang (selv om det altså likevel går litt fortere å bruke den... Men det er jo en smakssans).
Jeg har valgt å koke den opp først, da man på den måten får mer ut av vaniljestangen, men har du litt dårligere tid enn meg, kan vaniljestangen sagtens erstattes med litt vaniljeekstrakt i stedet - så skal den jo ikke ha så lang tid på å kjøle ned!
Kondensert melk får man kjøpt i det fleste dagligvarebutikker her i Danmark - men jeg har for eksempel ikke funnet dem i Kiwi hvor jeg kommer fra i Norge. Et godt bud til være å kikke i nærheten av Vikingmelken. Ellers har jeg sett de i de fleste asatiske butikker.


For en porsjon trenger du:

1 boks kondensert melk
6 dl fløte
1 vaniljestang

Skrap vaniljefrøene ut av vaniljestangen, og ha begge deler opp i en gryte sammen med fløte. La det varmes godt igjennem i rundt 10-14 minutter uten å koke, og la det gjerne trekke like så lang tid etterpå.
Fisk vaniljestengene opp, og bland den kondenserte melken inn.
La det avkjøle litt, og ha det hele opp i en boks, og putt i fryseren. Kjøl det eventuelt litt mer ned, og ha det i en ismaskin for at det skal gå enda litt fortere!

Og bruker du vaniljeekstrakt i stedet? Da blandet du bare ekstrakten direkte sammen med fløte og kondensert melk, og that's it! Rett i fryseren med det!

1 kommentar:

  1. Virkelig lækkert ! - Prøv også den her opskrift :) http://xorac.dk/start/vaniljeis-med-chokoladestykker/

    SvarSlet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...