torsdag den 20. marts 2014

Resteculotte med kålrabifritter og fetadip


Jeg fant et kålrabihode i butikken igår - det er første gang jeg har falt over det her i Danmark ihvertfall i et par år. Man kan selvfølgelig finne dem i spesialbutikker og på markeder, men i en helt "normal" butikk? Yey, sier jeg bare.
Dette var omtrent høydepunktet mitt idag, så ideen om blomkålsmos ble skubba helt vekk fra hodet, og kålrabi kom inn i stedet!
Som fritter fungerte det utmerket, men om jeg kjenner megselv rett, kommer det også snart kålrabimos på menyen igjen, det er bare SÅ godt!
Ellers sto det på en lett fetadipp, dampet brokkoli og MASSER av sopp. Tror jeg er litt glad for at ingen andre i huset spiser det - for så er det nemlig mer til meg!

For middag til 1 trenger du:

100 g kålrabi
Salt
Pepper
Olje

1 ss smør
4-5 blader ramsløk
Salt
70 g blandet sopp (jeg hadde sjampinjong og østershat)

1-2 ss feta
4-5 blader ramsløk
1/4 snackpaprika

75 g kjøttrester (gjerne mer om du har)

1/3 brokkolihode




Start med å sette ovnen på 200 grader, og skrell kålrabien. Skjær den opp i tynne skiver, og vend dem i en blanding av olje, salt og pepper. Stekes i ovnen i rundt 30 minutter.

Smørret smeltes på en panne med lav temperatur, og sopp og ramsløk i skiver helles over. Dryss litt salt på, og la det surre ved lav varme i rundt 15 minutter. Vend dem underveis.

Kjør feta, ramsløk og paprika hurtig sammen med en liten foodprocessor.

Damp brokkolien i 1-2 minutter i kokende, salt vann.

Skjær kjøttet opp i tynne strimler.


Server det hele, og nyt maten!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...