fredag den 14. februar 2014

Pølsehorn med ost og krydderurter


Da vi for et stykke tid siden skulle opp til Norge en tur, skulle vi jo så klart ha litt matpakker med, da turen er litt lang. Og at jeg ikke gidder å betale for maten på båten dit, men det er nå en annen sak;)
Pølsehorn er ypperlig turmat, det smaker godt, og er samtidig litt mer spennende enn en normal niste med brød. Det er nå ihvertfall min mening!
Denne oppskriften ble pimpet opp med litt ost og krydderurter - helt klart noe jeg skal prøve å lage boller av, for dette var godt!

For 10 pølsehorn (som hever til en meget flott størrelse) trenger du:

2 dl vann
1/2 pk gjær
2 dl yoghurt naturell
1 ss sennep, sterk
125 g revet ost (jeg brukte norvegia og emmentaler, omtrent like store deler)
2 dl finhakkede krydderurter (jeg brukte 1 dl basilikum og 1 dl ramsløk)
500 g mel (jeg brukte 150 g durummel, og 350 g hvetemel)
Litt salt

5 pølser, delt over i to.

Start med å blande alle ingrediensene opp i en bolle, og elt det sammen til en ensartet deig. La den så heve i 1 time.
Etter en time er godt, finner du pølsene frem, og deler deigen i 10 like store deler. Jeg fortrekker å rulle den ut til en pølse, for å så *sno* den rundt pølsen, men man skal jo finne hva som passer best for seg selv.
Gjenta til du har laget alle ti eller litt flere om du foretrekker dem litt mindre, og la dem så etterheve i rundt 20 minutter. Tenn ovnen på 200 grader imens.

Stekes i rundt 10 minutter ved 200 grader, men følg med underveis. Brødene skal være lett gyldne når de er ferdigstekt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...