søndag den 16. februar 2014

Orange curd med pepper og vanilje


Denne oppskriften kommer i forbindelse med #madbloggerudfordringen, hvor vi denne gangen skulle bruke en oppskrift fra våres tildelte matblogger, og kombinere den med en av min våres egne. Jeg fikk tildelt bloggen Love and Lemongrass, som er et deilig univers, fylt med masser av spennende krydderier! Nok litt for spennende med tanke på min lommebok! Men helt klart masser av inspirasjon!
Etter å ha kikket grundig på bloggen, (og masser av blikk etter både flæskestegkylling og chokolademousse (skal prøves!!))endte jeg opp med hennes oppskrift på Orange Curd med Tonkabønner og Cubeb pepper.. Det skulle jo også la seg kombinere en smule med noe jeg selv lager "ofte"!
Med en liten vri alt etter hva jeg hadde her hjemme, og kunne lese meg frem til hva de forskjellige ting faktisk smakte av. Og resultatet? Det det FANTASTISK! Så deilig. Nå har jeg aldri laget curd før denne gangen, og lurer virkelig på hvorfor... Det er jo slett ikke særlig vanskelig, og den gode balansen mellom syrlig og søtt... mmm...
For en ok porsjon trenger du (2 små glass)


1,5 dl appelsinsaft (rundt 1-2 appelsiner)
3 ss appelsinskall
50 g sukker
1 ts pepperkorn (knus ihvertfall halvparten)
1 ts gin
1 vaniljestang (frø + stangen til koking)
8 eggeplommer
150 g smør


Start med å vaske appelsinene godt, og riv så skallet av til du har minst 3 ss. Er det mer til overs, riv resten og frys det ned da vel;)
Press appelsinsaften ut, og ha det hele opp i en gryte. Jeg manglet rundt 1 ss appelsinsaft, så det ble supplert med litt juice. Ikke optimalt, men funket fint!

Ha sukker, pepperkorn, vaniljestang og gin opp i en gryte sammen med appelsinskall og -saft, og la det koke opp. Jeg lot så mitt småkoke i rundt 10 minutter mer, for å få mest mulig ut av smaken. Det fikk så stå 10 minutter for å kjøle seg ned etter et, for så å bli silt.

Nå skal appelsinblandingen og eggeplommene mikses sammen, og det skal gjøres under god omrøring. Mye lettere når man er to, men det var jeg jo ikke, så det gikk med litt improvisering underveis. Akkurat som når man lager is gjelder det om å passe på, og at blandingen ikke er for varm!

Når blandingen er en fin og jevn masse, skal det tilbake på komfyret, ved LAV varme. Og du skal røre HELE tiden. Ellers blir det nemlig søt eggerøre - og det er ikke noe som anbefales. Finn frem en flat røregrei, og rør, som sagt, hele tiden til du har en fin og tykk masse. Den skal være ganske tykk i det, tykkere enn vaniljesaus ihvertfall. Etter den konsistensen er det nok en smaksting.

Når du har fått den ønskede konsistensen, røret du smørret inn. Når smørret er helt smeltet, er det bare å helle det på glass, og inn i kjøleskapet med det.
Første forsøk. God smak, men dessverre ble det domineret av en litt for brent sukkersmak. Skal helt klart prøver av igjen, men den gangen med det inni bollen i stedet. For der det ikke var den brente smaken, var det FANTASTISK! Så, idèen var fin nok, bare ikke utførelsen. Bedre hell der neste gang;)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...