lørdag den 4. januar 2014

Grytebrød med øl og durum


Øl har jeg lenge hatt lyst til å prøve å putte i et brød - men det blir ikke drukket så mye øl her i hus, og det er da synd å åpne en når jeg kun skal bruke 1 dl!
Men endelig kom dagen da vi fikk en åpnet - og jeg skyndte meg å legge 1 dl til sides!

Dette er forøvrig det beste brødet jeg har fått laget til dags dato - så sprøtt og godt, det knaste rett og slett! Nærmeste jeg har kommet et bakeribrød ihvertfall;)


For 1 brød trenger du:


200 g durummel
300 g hvetemel
3 dl vann
1 dl øl
1/3 ts tørrgjær
7-8 g salt
1-2 ss olivenolje
1 ss eddik

Bland alle ingrediensene godt sammen i en bolle, og stopp når du har en jevn, havregrøtsaktig konsistens på det. Det skal ikke røres for mye!

Sett lokk eller plastik på bollen, og la deigen heven på kjøkkenbenken i 14-20 timer.

Du skal gå igang med den igjen cirka 3 timer før brødet skal spises.

Vend deigen ut på et meldekket bord, og elt den hurtig sammen igjen. Legg den så opp i bollen igjen, og la den heve videre i 1,5 time.

Sett ovnen på 250 grader, og sett en jerngryte inn i ovnen samtidig. Etter rundt en halv time skulle ovnen være varm.

Dryss litt mel i bunden av den brennvarme gryten, og velt deigen oppi. Sett gryten inn i ovnen igjen.

Stekes i 25 minutter med lokket på. Ta lokket av gryten, skru temperaturen ned til 220 grader, og la den steke i 10-15 minutter mer, til brødet har en flott farge, og er godt og sprøtt!

La brødet hvile et stykke tid før du skjærer det opp - det skal ihvertfall ned til "lunken" temperatur før du skjærer det opp!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...