onsdag den 7. august 2013

Marmorkake i brødform


Dette er en av de oppskriftene  jeg tyr til når det er barn på besøk, pøsregn utenfor og de ikke helt kan bestemme seg for å leke fint sammen. Hva er da bedre enn å lage en kake?;) Dette er en superlett kake, jeg har alltid ingrediensene i hus, og hva er bedre enn å spise frisk og nylaget kake;)
Det jeg elsker aller mest med marmorkake er å åpne den for å se hvordan den ser ut inni - men jeg visste sånnsett godt at denne ikke ville bli altfor spennende. Sånn går det når 4-åringene får bestemme;)


For 1 kake i en liten brødform trenger du:

75 g smør
1 dl sukker
2 egg
2,5 dl hvetemel
1 ts bakepulver
3/4 dl melk
1/2 ss kakaopulver

Brødformen med smør og em, og sett ovnen på 180 grader.
Ha smør og sukker opp i en skål, og pisk det hele hvitt.
Tilsett et egg av gangen, og rør dem hurtig inn i deigen.
Bland hvetemel og bakepulver godt sammen, og ha det vekselsvis med melken opp i deigen under god omrøring.
Ta fra 1/3 av deigen, og bland kakaoen godt inn i den.

Jeg pleier å helle først halvparten av den lyse deigen, så den delen med kakao, og så resten av denn lyse deigen oppi; for å så ta en gaffel eller kniv og blande det litt sammen. Men ikke denne gangen nei. Det skulle bare rett i ovnen;)

Stekes ved 180 grader i omtrent 30 minutter, til kaken er fast og kan overleve en stikkprøve.
Avkjøl kaken på en rist før du spiser den :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...