tirsdag den 20. august 2013

Lammeculotte med ost- og baconfylte portebello og skysaus


Egentlig hadde jeg tenkt å grille culotten(e) (ja, det var nemlig to stykk i pakken, og ikke kun en;)), men øs pøs regn og vind satte liksom en stopper for det. Litt regn kan man godt grille i, men når det øser ned så man ikke kan se mer enn et par metet foran seg.. Ja, da gir jeg opp.
Lammeculotte er noe jeg aldri har laget før, og jeg tror overraskelsen over at det to stykk i en pakke sier nok om det;) Men prøves skulle det uansett!
Det ble hurtig brunet av på pannen, brukt et steketermometer (jeg ønsker meg STERKT et nytt et til fødselsdagen min;)), og plassert i ovnen til kjernetemperaturen nådde 65 grader.
Og, dette er inlegg nummer 500! Jeg kan ikke tro at jeg har klart å få rablet ned så mange oppskrifter de siste 18 månedene - så får jeg bare håpe jeg kan fortsette med det;) Det er ihvertfall kjempemorsomt å kunne se at jeg er nådd forbi 200000 sidevisninger - det gjør det enda mer morsomt å bruke tid å dette, velvitende om at det blir lest!


For middag for 2 trenger du:


1 lammeculotte
Olivenolje
Salt
Pepper
Litt hvitvin
400 g poteter
1/2 brokkoli
2 tomater
3-4 portobello
1 ss kryddersmør
1 ss revet ost
2 baconskiver, stekt og i strimler
Jevning



Riss culotten godt på fettsiden, om dette ikke er gjort allerede. Gni culotten inn i salt og pepper, og brun den av i olivenolje på en knallvarm stekepanne. Når den er brunet av på alle sider, legg den opp i et fat med litt hvitvin i bunden, stikk et termometer inn i den, og smid den i ovnen ved 200 grader. Stek til du har nått en kjernetemperatur på 65 grader, hos meg tok det omtrent 20 minutter for å nå så langt.
Ta den så ut av ovnen, dekk kjøttet, og la det hvile i 15 minutter imens du gjør klar resten.

Forstek baconet, og dupp dem hurtig tørre. Kutt stilken av portebelloen, og finhakk dem. Bland portebellostilk, ost, smør og baconet godt sammen, og fordel fyllet opp i portebello"skålene". Stek ved 200 grader i ovnen i 10-15 minutters tid, til osten er smeltet.

Vask potetene godt, og kok dem gode og møre i lettsaltet vann. La brokkolien komme opp i gryten sammen med potetene det siste minuttet, så de blir dampet lett også.

Napp brokkolien ut av vannet igjen, og fordel dem opp på tallerkenen med finhakket tomat over. Potene serveres som de er.

Jeg valgte å lage en hurtig liten og simpel skysaus til det hele. Jeg tok vinen og resten av fettet fra lammeculottene og helte det opp i en gryte, og jevnet den en liten smule. Det ble så kokt opp, og smakt til med salt og pepper.

Server det hele på en stor tallerken, og nyt et virkelig luksusmåltid på en helt allminnelig tirsdag!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...