søndag den 28. juli 2013

Ramsløkspesto


Pesto bruker vi ofte her i hus, om det er til pasta, pizza, brødet eller bare som en dip. Det er rett og slett bare en fantastisk og allsidig saus!
Det er ikke ofte jeg lager den etter "original" oppskrift - dels fordi en laget på basilikum og pinjekjerner gjør den veldig dyr - men også fordi jeg ikke er såå begeistret for smaken av pinjekjerner... Basilikum elsker jeg dog;)
Denne versjonen er litt mildere enn dem vi pleier å lage - da det ikke er noe ekstra hvitløk i - ramsløken gir nemlig meer en nok smak i seg selv!


For et lite glass trenger du:

200 g ramsløk
25 g solsikkekjerner
25 g mandler
25 g parmesan
Salt
Pepper
Sitronsaft
1/2 dl oliven eller rapsolje - evt litt mer

Ha ramsløk, mandler solsikkekjerner og parmesan-ost i en blender og kjør til du har en jevn masse. Tilsett litt etter litt olje. Jeg pleier å bruke en blanding av oliven- og rapsolje når jeg lager den, da ren olivenolje kan gi litt for mye smak - rapsolje er mer nøytral i det!
Smak til med salt, pepper og sitronsaft - og det er så det!

Det kan saktens oppbevares i kjøleskap i en ukes tid - jeg pleier i så fall å helle litt ekstra olje på så den er helt dekket i olje. Om du ikke får spist det hele - vil jeg anbefale å fryse det ned, på den måten kan den nemlig holde seg opp til et år!
Frys det ned i hjørnet i små plastikposer, eller lag dem i isbit-former som du så samler i en pose senere - så har du det ferdig til det skal brukes!

2 kommentarer:

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...