tirsdag den 2. juli 2013

Hyldeblomstsaft - konsentrat


Så var årets hyldeblomstssaft i hus! Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre det i fjor, men før jeg fikk sett meg rundt, var det jo helt tomt for blomster over det hele! I år kom jeg (heldigvis) i tanker om det tidsnok, så lillepiken og jeg fikk tatt en tur rundt om i nabolaget og klippet litt her og der - til vi var fornøyde med antallet! Saften ble meget "basic" uten det store og spesielle med det, da vi liige ville prøve å lage en straight den første gangen!
Denne oppskriften ga omtrent 5-6 liter, da jeg ikke er helt sikker på hvor mye den siste flasken jeg laget rommer. Bare husk at vannet skal opp å koke, altså de 100 grader før du har hyldeblomstene i, dette er nødvendig for å drepe det naturlige gjæret i hyldeblomstene. Ellers kan du nemlig ende opp med noe mer henad champagne;)


For 5-6 liter hyldeblomst konsentrat trenger du:

150 hyldeblomstskærme
2,5 kg sukker
5 sitroner (usprøytede)
5 liter vann
2-3 ss sitronsyre (kan droppes)


Rens hyldeblomstene for det verste bøss - for eksempel snegler, og gjør dem klar for klipping. Det er ikke nødvendig å skylle blomstene - det får dem faktisk til å miste smaken! - bare unngå i første omgang å samle hyldeblomster fra veikanten;)

Klipp stilkene av (de er nemlig med på å gi saften en bitterhet) så mye som du nå gidder, det kan nemlig godt være et pillearbeide. Del sitronenen i skiver, og legg dem opp i beholderen sammen med de avklippede hyldeblomstene. Om virkelig vil  unngå bitterheten, skal det hvite faktisk skjæres av også, men det gidder jeg altså ikke! Så får jeg heller leve med litt bitterhet;) Men om du har overskudd til det, gjøres det sådan her: Bruk en potetskreller og "skrell" det ytterste skallet av og ha opp i gryten. Skjær så det hvite vekk, og voila - du har sitron uten det bitre i!

Ha vann og sukker opp i en gryte, og når det koker tilsetter du sitronsyre, sitroner og hyldeblomster. La det kjøle ned til håndtemperatur, og så er det på kjøl med den i 3-4-5 dager. Det kan la seg gjøre å bare kjøle den ned på kjøkkenbenken eller det aller kjæligset stedet du har i hus, men det aller beste er kjøleskaper. Så kommer det nemlig ikke sopp på;)

Når hyldeblomstene er ferdig trukket etter en 3-4-5 dager, er det på tide å sile dem.

Når den er ferdig silet, ble det aller meste (på nær en glassflaske) helt over på plastikflasker, og så vups ned i fryseren med dem!
Saft laget på denne måte har nemlig ikke den aller beste holdbardhet - hvor lenge gjenstår dog å se!

Jeg har valgt å blande dette konsentratet opp med 3-4 gange vann, men det skal man smake seg frem til!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...