tirsdag den 7. maj 2013

Prinsessekake! Sjokoladekake med melk


Bursdagshelgen er over - og det er på tide å samle opp litt av alt det gode der ble spist;) Lillepiken hadde ønsket seg en "Rosa og lilla prinsessekake", og da det er omtrent 0 sjanse for at jeg vil bevege meg ut i 3d kaker (enda! Man skal aldri si aldri!) - ble det en flat kake! Da hun også gjerne ville ha en lys sjokoladekake, valgte jeg å forsøke meg på en ny oppskrift jeg har fått av mamma, som hun igjen har fått av en venninne - Eirin!
Jeg valgte å lage den en dag på forhånd - men neste gang tror jeg at jeg vil lage den to dager på forhånd, for på andre dagen var den bare enda bedre;)


For en langpannekake trenger du:


4 egg
6 dl sukker
7 dl hvetemel
4 ts vaniljesukker / en halv vaniljestang
5 ts bakepulver
2 ss kakao
300 g smør - smeltet
5 dl melk

Som pynt brukte jeg;
Melisglasur som "lim" (vann, melis, kakao)
Røde snørebånd
Sweet melts + pisket kremfløte
MMs
Kakepynt

Start med å piske egg og sukker til en flott eggedosis. For en riktig eggedosis skal du kunne skrive "ole" i den - og du skal kunne lese hele navnet når du er ferdig! Imens du pisker dette, smelter du smørret, og blander den sammen med melken, og la det kjøle av en liten smule.
Bland alt det tørre sammen, og og sikt det sakte inn under omrøring når eggedosisen er stiv. Bland så det tørre inn.
Ha det hele i en godt smurt langpanne, og stek den ved 200 grader i omtrent 25 minutter.

For pynten ble det gjort meget lett;)
Skjær kaken ut til ønsket form, og "lim" den litt sammen med en lett rørt melisglasur. Når det er stivnet, pynter du resten av kaken.
Jeg brukte litt melisglasur som lim, og limte øye, nese og munn på, og toppet hode med masser av rødt hår!

Smelt Candymelts/sweetmelts over vannbad, og la det kjøle ned en liten smule. Pisk opp kremfløte til det er godt og stivt, og bland det godt sammen når sweetmeltet er kjølet litt ned. Smør det så ut over kaken, og topp det hele med litt kakepynt - gjerne i "sølv" eller "gull". Prinsesser har jo masser av slikt;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...