mandag den 20. maj 2013

Marengstopper


Margenstopper er noe jeg aldri har laget før - jeg har alltid trodd det var mye vanskeligere enn det egentlig er. Meg og "selvdelte" eggehviter er ikke alltid verdens beste venner;) Men etter å ha forsøkt igjen (for denne gangen VILLE jeg har det gjort!) - tror jeg at min utålmodighet har spilt en stor rolle. Disse ble jo rett så flotte, selv om det tok laaang tid!


For omtrent 40 små marengstopper trenger du:

2 eggehviter
120 gram sukker
1 ts hvitvinseddike

Start med å ha eggehvitene opp i en kjøkken maskin, og start med å piske dem!
Når maskinen er godt igang, tilsetter du en liten ts med sukker, og lar den piske videre på høy hastighet.
Pisk til eggehvitene er gode og stive, og tilsett så eddiken + en smule av sukkeret, og pisker videre i 5-10 minutter mer imen du tilsetter litt og litt mer sukker.
Den er ferdig når røren er helt fin og glatt - og står flott "rett ut" fra piskeriset (som vist på bildet)

Ha massen forsiktig opp i en sprøytepose med tyll, eller bare en normal frysepose som du klipper hull i. Husk å være forsiktig; så du ikke slår luften ut av dem!

Fordel dem ut over en bakepapirkledd stekeplate - husk at de ikke skal røre hverandre - men de kan stå tett for de flyter ikke ut..

Tørres i ovnen ved omtrent 100 grader i ca en time, eller 2,5 -3 timer ved 60 grader.

De er ferdige når de er blitt lett gyldne i bunden, og føles "tørre" å ta på.
Oppbevares i en tett boks et sted for det ikke er for varmt!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...