fredag den 12. april 2013

Asiatisk inspirert kyllinggryte med eple


I hverdagen skal ting helst gå litt hurtig, men for at ting skal gå fort, behøver man jo ikke ty til ferdigmat:) Det skal sies, at her i hus spiser vi en god blanding av det meste, men posemiddager blir det godt nok ikke spist særlig mye av (ihvertfall ikke nå mer..) Jeg har nesten alltid, så lenge jeg kan huske, tilsatt "et eller annet" til posemat, og til slutt kom det så langt som til at jeg spurte megselv; "Ville det ikke bare være lettere å lage det hele fra bunden?" - og i nesten hvert eneste tilfelle er svaret ja. Men kun nesten. Jeg "jukser" da engang iblant jeg også;)


For 4 trenger du:
1 ss karry
1 ss olje
1 kinesisk hvitløk - finhakket
1 løk - finhakket
5 dl hønsekraft
1 grønt eple - i biter
1 gul paprika - i biter
300 g kylling, ferdigstekt
2 dl melk
Salt
Evt jevning
2 dl creme fraiche
Pepper

Ris

Start med å ha olje og karry opp i en dyp gryte sammen med løk og hvitløken, og svits det godt til en god karryduft begynner  spre seg.
Tilsett hønsefond (det er supert å bruke eventuelle rester fra en hel kylling til å lave til hønsekraft på, men om du ikke har det, fungerer det fint nok med buljong om du ikke har noe annet) og la det koke opp.
Når det er kokt opp, tilsetter du resten av paprika, kylling, eple og melk, og varm det godt igjennom omtrent 5 minutter. Smak det hurtig til med litt salt og pepper, og jevn det eventuelt.
Rør inn creme fraiche rett før servering, og server med kokt ris!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...