søndag den 10. februar 2013

Mammas knekkebrød (uten hvetemel)


Det å ha hjemmelaget knekkebrød i hus er noe undervurderet, men etter min mening er det noe av den beste snack man kan ha;) Etter å ha lagetet par porsjoner (som forsvant veldig fort) av den vanlige oppskriften, bestemte jeg meg for å prøver med på mamma sin. Den tar litt lengre tid å lage, men vil gjengjeld er knekkebrødet grovere i det, så forhåpentligvis skulle det mette litt mer! Og det gjorde det også!

For 2 langpanneplater med knekkebrød trenger du:
2 dl sammalt grovmalt rug (jeg brukte rugmel)
2 dl havregrybn
2 dl havrekli
2 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl kruskali (hvetekli)
2-3 ts salt
7 dl vann


Ha alle ingrediensene opp i en bolle og bland dem godt sammen. Du skal få en løs deig, men minner litt om løs grøt i konsistens; og den vil svelle jo mer du jobber med den. Den er dog lettest å smøre den ut når den ikke er svellet for mye!

Finn frem to bakepapirkledde langpanner, og smør dem inn med olje. Jeg syntes det er lettest å bruke en stekespade til det.

Stekes ved 180 grader i 45 minutter. Etter 10 minutter tar du platene ut av ovnen, og ruter dem opp med et pizzajul før du setter dem tilbake inn. Da dette er en veldig våt deig, vil jeg anbefale deg å slippe ut dampen jevnelig, for eksempel hvert 10. minutter. Bytt eventuelt plass på brettene underveis også.

De er ferdige når knekkebrødene har fått en jevn mørk farge, og henger godt sammen;)

Om knekkebrødene fremdeles har litt fukt i seg og er myke når de er ferdigstekt, sett ovnen ned på 100 grader og tørr dem på en rist i 30 minutter i ovnen.

Spises som andre knekkebrød, og nytes;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...