søndag den 27. januar 2013

Salat med fenalår, pære og Manchego


Julen ble feiret i Norge i år, og når det var tid for å ta turen hjem, ble det handlet litt inn. For eksempel fenalår. Jeg ELSKER fenalår, og da det ikke kan kjøpes i Danmark (og koster kassen) blir det kun kjøpt kanskje en gang hvert annet år. Og da skal det nytes! Utover å spise det bare som det er, er det morsomt å prøve ut nye ting, og først ut var en oppskrift jeg fant i ColorLine sitt hefte - når det er fra vet jeg ikke, men jeg tror det kom ut i forbindelse med julen. Jeg har en vane med å rive ut oppskrifter jeg syntes ser ok ut fra blader for å prøve å lage dem på et senere tidspunkt; men ofte glemmer jeg å skrive ned hva blad det faktisk er fra!
Denne salaten spiller på det litt skarpe fra Manchego ost, det søte fra pæren og det litt salte fra fenalåren og rundet av med den deilige smaken fra pinjekjernene - absolutt en salat der skal lages igjen!

Du trenger (i ønsket mendge!)
Fenalår - i skiver
Baby leaves
Kapersbær
Pærer i tynne båter - 1/2 pr person
Manchego ost
Pinjekjerner
Tomat
Frisk basilikum

Start med å skjære opp fenalåren du vil ha, om du ikke bruker ferdigskjært fenalår. Skjær opp pærene i tynne skiver, og del tomatene i 2-5 biter, alt etter hvor store de er. Del opp kapersen om du ønsker det, jeg foretrekker mine hele, og høvle opp osten i passende størrelser. Rist pinjekjernene på en panne, eventuelt med litt rapsolje i bunden. Skyll salaten, og det er det!


For vinaigretten gjør du (dette er nok til 3-4 porsjoner)
3-4 ss sherryeddike
2-3 ss akasiehonning
1/2 dl olivenolje
Salt
Pepper

Ha eddike og honning i en liten bolle og visp det godt sammen. Tilsett olivenolje litt etter litt imens du rører godt rundt. Smakes til med salt og pepper.
Bland salaten sammen med litt vinaigrette, den skal blandes sammen, ikke druknes!
Anrett salaten på en tallerken med de øvrige ingrediensene og server eventuelt med litt godt rugbrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...