torsdag den 3. januar 2013

Rødkål med skogsbær


Jeg har lenge hatt lyst til å lage rødkål, og med julen i hus, syntes jeg det var en passende anledning! Da lillepiken har en liten pause med epler akkurat nå (for å se om hun reagerer på det når vi prøver igjen), måtte jeg jo tenke litt utenfor de "normale" rammene, da alle oppskrifter jeg syntes å finne enten inneholdt eple eller eplecidereddike. Eller begge deler. Så, da skulle man finne noe annet;) Jeg endte opp med å lage en på skogsbær og solbæreddike, og det, det fungerte riktig godt;)

Dette ble en rødkål som ikke var så altfor søt, og med masser av spennende smaker!

For en stor porsjon (5-6 glass) trenger du:
3 ss rapsolje
1 stort rødkål (mitt var 2,5 kg)
3,5 dl solbæreddike (Jeg plukket min opp på Food Festival)
2,5 dl lagereddike
1,2 liter vann
300 g sukker
400 g skogsbær (bringbær, bjørnebær, ribs, solbær, jordbær etc)


Start med å skjære opp rødkålen i 8 deler, og skjær vekk kjernen i midten. Skjær den så opp i minder biter. Jeg valgte å beholde min forholdsvis grovhakket, da det er slik jeg best kan li' det selv, men det må du se helt selv hva du foretrekker.
Ha rapsoljen i en stekepanne, og svits rødkålen i små porsjoner til den har blitt litt mer myk i det. Ha det hele  opp i en stor gryte, og gjenta til du har vært all rødkålen igjennom.
Opp i det store gryten tilsetter du nå begge eddiker, vann, skogsbærene og halvparten av sukkeret. La det simre i et par timer, og smak til underveis med sukker.
Jeg endte opp med å skulle bruke 300 gram, da mine bær ikke var spesielt søte, men det er du nødt til å smake deg frem til selv.

Oppbevares i kjøleskap opp til en uke i et lukket glass. Ønsker du å oppbevare det lengre, tilsetter du litt atamon (eller annet konserveringsmiddel) helt på slutten av simretiden, og heller det over på steriliserte glass.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...