søndag den 6. januar 2013

Piroger med kjøttsaus - 9. klasse


Her for et par måneder siden fikk jeg et par kasser med gamle ting fra min mor, blant annet "oppskriftsboken" fra 9. og 6. klasse med heimkunnskap Etter å ha bladd litt rundt i dem, kom jeg over denne oppskriften på piroger... Det har jeg ikke laget siden vel... Jeg gikk i 9. klasse;) Uanset, dette ble fredagspizzaen her i hus, og det var da overraskendes enkelt.. Og så lite kliss! Tror pølsehorn har en utfordrer her ihvertfall;)

For 16 stykk trenger du:
12 dl hvetemel
1 ts salt
2 ss smør
1 ss sukker
4 dl melk
1 pk gjær (50 gram)
Eventuelt litt vann

Ha alt det tørre + smørret og rør det godt sammen til en jevn masse. Varm melken opp til stuetemperatur, og rør gjæren opp i den. Bland det godt inn sammen med resten av deigen. Elt til du har en jevn deig. Min deig ble en liten smule tørr, så jeg tilsatte omtrent 1 ss med vann, og det var nok:) Deigen skal være god og fast, men ikke klissete.
Lag en flott ball ut av det hele, ha det opp i en skål, dekk til med et kjøkkenhåndkle/film, og la den heve til dobbel størrelse. For meg tok det omtrent en time.

Når deigen er nesten ferdighevet, går du igang med kjøttsausen.


2 ss olje til steking
1 løk
300 g kjøttdeig/oksehakk
70 g tomatpure (2 ss)
1 boks hakket tomat (400 g)
1 ts pepper
1 ts salt
1 ss paprika
Sukker

Egg til pensling
Ost

Start med å finhakke løken, og brun den i oljen sammen med oksehakket. Tilsett krydderiene og tomaten, og la det småkoke i omtrent 5 minutter. Smak til.

Del deigen opp i 16 like store deler, og trill enkle boller av dem. Finn frem en kjevle, og trill ut til sirkler av omtrent 15 cm i dimater. Fordel 1-2 ss med fyll på hver sirkel, legg over en skive med gulost, og fold dem over til halvsirkler. Klem kanten sammen med en gaffel, og pisk dem med et sammenpisket egg.
Etterheves i 10-15 minutter.

Stekes ved 225 grader i 10-15 minutter, til toppen er gylden.

La den avkjøle omtrent 10 minutter før du spiser dem. Her ble den servert med hvitløksdip og grønnsaker i staver (gulerot, paprika, agurk, sukkererter).




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...