fredag den 18. januar 2013

Nudler med ingefær, oksekjøtt og champignon


Denne retten kom jeg over i Magasinet Mad! (07/2012) under deres kategori Mad! med ekstra smag . og da jeg hadde litt frisk ingefær og champignon der gjerne skulle brukes opp, var jeg ikke vanskelig å be! Resultatet var en hurtig rett (det tok kun 25 minutter fra jeg gikk inn i kjøkkenet og maten var på bordet!) med masser av spennenge smaker! Kjæresten var dog ikke superfornøyd, men det tror jeg henger sammen med at han ikke er så begeistret for stekt champingong (eller sopp) i første omgang;) Oppskriften er til 3 porsjoner!

Slik gjorde jeg det:
250 g eggenudler
Olje
60 g frisk ingefær (gjerne litt mer om du har mer... men det hadde ikke jeg)
1 løk
4 fedd hvitløk
1 bundt vårløk (3 store eller 6-7 veldig små)
250 g champignon
350 g oksekjøtt i terninger
1 dl østersauce
Salt
Pepper

Sesamfrø

Start med å lage nudlene etter anvisning på bakken, og drypp dem av når de er ferdigstekt. Stek så nudlene på en varm panne med litt olje i, til de er blitt litt sprøde i det.
Skrell ingefæren, og del den opp i mindre biter. Jeg valgte å rive min for å unngå store biter med ingefær, da det kan være litt spist i smaken, men større biter enn det går også fint.
Pill løk og hvitløk, og snitt det fint. Vask vårløken, og skjær den opp i lange strimler. Champignonen børstes av, og skjæres opp i mindre biter.
Varm en panne opp med litt olje i bunden, og brun oksekjøttet sammen med løk, hvitløk og ingefær i 5-7 minutter. Tilsett så champignonen, vårløk og østersauce, og vend det hele godt sammen. Smak til med salt og pepper.
Anrettes i dype tallerkener, (vi valgte å ha nudlene under, men ved siden av er også fint) og strø sesamfrø over!

(Om du ikke har østersauce i hus, og ikke har store planer om å bruke det igjen senere, kan den fint erstattes med 3 ss soya og litt sukker)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...