torsdag den 31. januar 2013

Grønnkålssalat med druer, pinjekjerner og granateple


Det er noe spesielt med kål. Jeg ELSKER å bare knaske på hodekål. Og rødkål. Og kinakål. Og spisskål.. Og rosenkål! Men grønnkål, det hadde jeg ikke smakt før (nå). Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett den i Norge. Men jeg har heller egentlig ikke kikket;) Her i Danmark ser jeg den både her og der, og det er like morsomt hver gang jeg finner den på stokken. Det ser jo ut som et lite tre! Men, jeg tror en av hovedgrunnene til jeg ikke riktig har spist den før, er nok fordi den ser litt mer ut som salat enn som kål med sine store flotte farger. Konsistensen er litt annerledes enn hva man forbinder med klassisk kål, da den ikke knaser like mye, (så for en optimal salat vil du da tilsette en eller annen form for "knas"), men smaken er der;)

For en god og smaksfull kålsalat (som tilbehør!) for 3-4 trenger du:
100 g grønnkål
30-40 g ristede pinjekjerner
100 g druer
1 granateple (både saft og kjerner)
2-3 ts honning
Sitronsaft

Start med å skylle grønnkålen riktig godt under kaldt, rennende vann imens du har en gryte hvor du koker opp vann opp (eller bruker vannkokeren om du har det og vil ha en hurtigere løsning). Ha grønnkålen opp i en sil, og hell det kokene vannet over. Fortsett så med å la iskaldt vann renne over. Du vil kun blansjere den!
Klem så alt vannet ut av kålen, grovhakk den, og legg den opp i en bolle.
Ha pinjekjernene i en varm stekepanne, og rist dem til en god og sterk luft av pinjekjerner brer seg i rommet. Ta den av varmen, og hell dem over på en tallerken for å hurtig la dem kjøle av før du heller dem over salaten.
Del druene i to, og ha dem opp i bollen, sammen med resten.
Del granateple i tom og "bank" kjernene ut av den ene halvdelen. Hjelp eventuelt med en gaffel for å løsne dem litt om de sitter altfor godt fast. Den andre halvdelen av granateple skal du bruke saften fra. Jeg fant frem en liten sil, og klemte i vei til jeg hadde fått ut så mye saft som jeg kunne. Vær klar over at dette kan være en grisete affære, så pass på at du tørker fort av om du griser;) Bland granateplesaften sammen med honning og litt sitronsaft, og drypp det lett over salaten. Vent dog med det til du skal spise den, så den ikke blir "kjassen" i det!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...