fredag den 4. januar 2013

Biff med båtpoteter, rosenkål og gulerøtter


Dette ble årets "forjuls-rett" her i hus, altså siste middag før det ble tid til nesten å fråtse igjennom julen. Denne ble til da jeg prøvde meg frem på litt "alternative" måter å lage tilbehøret på, da jeg ikke er så utrolig begeistret normale kokte gulerøtter eller rosenkål, men laget på denne måten, ble det slettes ikke galt;)

Jeg fant noen deilige kalveutskjæringer på butikken til en meget billig penge, så det var bare å skjære vekk litt fett (ok mye fett... flott marmorering, men også en ganske så stor fettkant det ble kuttet vekk)

De ble duppet tørre, fikk litt salt på, og så ble lagt til sides i 15 minutter for å godgjøre seg litt. Når kjøttet har fått stuetemperatur, hadde jeg litt smør og olje på en panne, og satte den på full varme. Når smørret bruste, tok jeg bøffene og la dem på pannen. Når blodet begynte å piple ut på den ene side, og jeg hadde en fin stekeskorpe, snudde jeg bøffen, og gjentok prossessen. Skru så ned for varmen, og gjør det samme igjen. Stek til væske kommer ut på toppen, sny biffen, stek til væske kommer ut, og der er den ferdig! Ha litt pepper på bøffen, og det var så det;)

Det hele ble serveret med ovnpoteter der fikk en omgang timian, salt, pepper og olje, og så 45 minutter ved 200 grader, ovnsbakt rosenkål med smør og smørkokte gulerøtter.

Slettes ikke en gal forjulsmiddag!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...