mandag den 24. december 2012

Ovnbakt rosenkål med smør


Rosenkål er noe jeg syntes høres julen til, ihvertfall på selve julaften, men det er jo ikke alle som er enige i det! Det blir alltid serveret, men jeg tenkte jeg ville leke meg litt, for å se om jeg kunne finne noe som smaker litt? bedre! Den er jo litt spesiell i smaken!
Først ut var å prøve å bake de i ovnen, men litt smør på. Jeg syntes selv det smakte godt, men kjærestens dom var "Det smakte bedre enn vanlig rosenkål, men det smaker altså fremdeles litt for mye rosenkål". Så ikke helt i mål enda!

Du trenger:
Rosenkål
Smør
Timian (gjerne frisk og ikke bare krydder)
Salt
Pepper

Beregn et 100-200 gram pr person om de er veldig glad i det som meg, eller litt mindre om de ikke spiser så mye! 
Og omtrent 10-20 gram smør pr 100 gram rosenkål!

Start med å skylle rosenkålen, og skjær det dårlige vekk. Skjær så rosenkålen opp i skiver på ca 5 mm, men prøv å holde dem samlet, så bladene ikke blir gode og svidde som noen av mine ble!
Fordel det hele ut i en ildfast form, og strø over salt og pepper. Om du som meg brukte timian som krydder, strør du det også over, ellers legge du bare kvistene over det hele.
Skjær smørret opp i terningen, og fordel det over rosenkålen.

Stekes ved 200 grader i 15 minutter, eller til rosenkålen er god og mør!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...