lørdag den 22. december 2012

Bringbærtrøfler

Disse trøflene falt jeg over i fjor på Trines Matblogg i fjor, og da de var en stor suksess, ble de gjentatt i år! Det er noen gode og friske trøfler, men med nok sjokolade i seg til at det er syndig godt;) Bringbærsmaken er god og fremtreden, men husk at smaken ikke blir bedre enn råvarene du bruker!


 
Jeg valgte å lage en forholdsvis stor porsjon denne gangen, litt på impuls da jeg fant ut av bringbærene jeg hadde tatt opp av fryseren veide 300 gram, og ikke 200 gram som jeg trodde! 
Du kan gjerne bruke frosne bær, men vurder å helle fra litt av saften da, ellers kan det godt ende opp med å bli litt kliss;)



Du trenger:
300 g bringbær (de kan godt være frosne)
3-5 ss sukker
300 g mørk sjokolade
50 g smør, mykt
200-300 g sjokolade til å dyppe
Evt litt dekor!



Start med å lage en pure av bringbærene ved å gi dem en kjøretur med en stavmikser. Om du bruker ferdig puré som jeg gjorde, behøver du ikke å sile dem, men bruker du "riktige" bringbær, så mos bærene igjennom en sil når det er blendet. Smakes til med sukker

Ha sjokoladen opp i en metallbolle, og sett den over vanndamp for å la den smelte. Jeg pleier å sette en gryte full med vann over å koke, og så legge en bordskåner av metall over. Oppå der setter jeg metallbollen, som jeg så smelter sjokolade i. Dette for å slippe å være bekymret for at bunden av metallbollen skal komme i kontant med vannet. Til nå har ihvertfall ikke sjokoladen kornet seg, så jeg tar det som et tegn på at det er en god metode;)
Man kan også smelte sjokoladen i mikroen, men der er man nødt til å følge litt for mye med til at det er en god metode for meg ihvertfall!

Når sjokoladen er smeltet, rører du den inn i bringbærpuréen. Bruk gjerne en stavmikser for å få en riktig god og blendet masse.
Rør deretter smørret inn, og sett massen til sides for å la den avkjøle litt.

Jeg lagde mine trøfler litt forskjellige måter i år, halvparten ble laget i små silikonformer, og da jeg ikke hadde flere av disse igjen, brukte jeg en sprøytepose for å lage små topper på.
Sett det hele i fryseren for å la det stivne, minst 30 minutter.
Når trøflene er stive nok til at du kan løfte dem opp uten at de faller fra hverandre, er de klare for å bli dekket med sjokolade!
Jeg har ikke funnet en super metode for å dekke dem selv, det fungerer best om man bare tar litt opp av gangen, og dekke dem litt etter litt! Skal du dekorere dem, må du gjøre det med en gang, da sjokoladen stivner ganske fort!

Når sjokoladen er helt stiv, har du det hele opp i en lufttett boks, og oppbevarer dem i kjøleskap! De kan holde seg i omtrent en uke, men om du har en like godtesyk familie som det jeg har, er det nok vekk før den tid;)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...