mandag den 15. oktober 2012

Tacokrydder


Tacokrydder er det godt nok lenge siden jeg har kjøpt på butikken; ble litt skremt av å lese bakpå hva de faktisk inneholdt. Etter at jeg begynte å lage dem selv, har jeg bare blitt mer og mer glad for at jeg faktisk lager det selv, da det ikke er noen begrensinger for hva man kan putte oppi! Jeg pleier å ha salt, pepper, chili og hvitløk; og etter det handler det mere om hva jeg har tilgjengelig; og hva jeg hadde lyst på.

Dette er et utgangpunkt, og er nok til 2-3 porsjoner:
2 ts chilipulver
2 ts løkpulver
2 ts hvitløkpulver
1 ts chiliflager
2 ts paprika
1 ts sterk paprika
2 ts spisskummen
1-2 ts salt
2 ts pepper
1 ss oregano

Dette er en forholdsvis sterk blanding, men ikke spesielt salt. Smakene varierer jeg opp og ned etter hva jeg har lyst på, og hva det skal brukes til.

Etter du er kommet så langt, er det bare å bruke det som normalt tacokrydder.
Brune kjøttdeig/oksehakk (bruker du oksehakk skal du nok ha litt mer salt i) i litt olje/smør, tilsette løk + vann som normalt, og det er det!

Ikke spesielt komplisert; men det er en god følelse å vite hva man faktisk putter i seg!


3 kommentarer:

  1. Hvillke ingredienser anbefaler du å kutte ned på for å gjøre den litt mildere? har en samboer som ikke er så glad i "sterk" mat..

    SvarSlet
  2. I denne blandingen er det mange krydderier - men jeg har også en mer barnevenlig versjon som vi ofte også lager - kanskje skal du prøve den?

    For til omtrent 400 g kjøtt trenger du:
    1,5 ts chilipulver (det finnes forskjellige styrke på denne, velg den du liker best)
    1/4 ts hvitløkpulver
    1/4 ts paprikapulver
    1/2 ts spisskummen
    1/2 ts grovt salt
    1/2 ss oregano

    Håper denne fungerer!

    SvarSlet
  3. Tusen hjertlig! Den skal jeg prøve neste gang istedetfor tacopulver-pose. Er så mye sukker i slike ferdig-poser!

    SvarSlet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...