fredag den 19. oktober 2012

Baked banana cheesecake



Dette er mitt andre bidrag til Matbloggsentralen sin ostekakeutfordring på vegne av TINE, og det er en ganske så annerledes kake enn den første jeg lagde, nemlig appelsinostekake med pepperkakebund. Her har jeg brukt den mere klassiske digestive bunden, men bakt den, noe som blir brukt mere over i usa.
Dette er en riktig god og frisk versjon av den klassiske banankaken jeg lager både titt og ofte, og falt i god smak her i hus. Den ble ihvertfall såpass godt motatt av lillepiken endte opp med å si at "imorgen skal jeg ikke i barnehaven, men være hjemme og spise kake", så det tar jeg som et godt tegn.

Jeg valgte å lage denne kaken i en 14cm stor form for å ikke få så altfor mye kake, så den er perfekt for 4-5 stykker (store stykker) kake; og lot den ble god og høy.

Finn frem:
75 g digestive kjeks
35 g smør (gjerne med salt i)

200 g kremost
2 bananer
75 g sukker
1 egg
1,5 ts sitronsaft
15 g melkesjokolade

1 banan til servering.

Start med å tenne ovnen på 170 grader, og gå så igang med bunden. Smørret smeltes, kjeksene bankes flate med en kjevle og det hele blandes godt sammen. Fordel det hele i en bakepapirkledd kakeform, og trykk det godt sammen. Sett den så i kjøleskapet for å sette seg imens du lager resten.

Knus bananene med en gaffel. Ha det kremost, bananer, egg og sukker oppi kjøkkenmaskinen, og kjør den i 5 minutters tid, eller hvor lang tid det nå tar for at den skal ha satt seg litt. Den skal være godt og blandet, men ikke stiv. Det er en god og myk masse. Smak til med litt sitronsaft, for meg med 1,5 ts perfekt for å virkelig få banansmaken frem.

Grovhakk sjokoladen, og vend halvparten inn i røren før du heller den over den (litt) avkjølte kjeksbunden. Hell resten av sjokoladen over på toppen, og vend den hurtig rundt med å lage et 8-tall med enden av en skje.

Settes på en bakeplate (for den vil lekke, og det er altså litt lettere å vaske en plate enn hele ovnen) midt i ovnen (som nå skulle være de 170 grader varm).

Stekes i 30-40 minutter til kaken har satt seg. Om du stikker en pinne i for å kjenne etter, skal det kun henge  banan og sjokolade igjen, ikke noe kakemasse!

Avkjøles helt ned til kjøleskapstemperatur før den nytes. Jeg toppet min med enkle bananskiver, og serverte også litt banan ved siden av, noe som virkelig satte prikken over i'en.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...