fredag den 19. oktober 2012

Appelsinostekake med pepperkakebund


Jeg har lenge hatt lyst til å lage en ostekake med pepperkakebund, men jeg har liksom aldri fått megselv igang med å faktisk gjøre det!
Det gjorde Tine's konkurranse i samarbeid med Matbloggsentralen noe med! Jeg har aldri før prøvd å lage ostekake på denne måten, da jeg alltid pleier å bruke gele, men når man ikke kan finne gele i Danmark (ihvertfall ikke slik jeg vil ha den) måtte der jo improviseres litt. Og for en forandring det var. Så mye mere smak! Dette blir nok ikke siste gangen jeg lager en kake på denne måten, det er ihvertfall sikkert. Og ideene spinner allerede... Om man bare kunne spise mer!

Jeg valgte å lage min kake i en 14" form, for å ikke få altfor mye kake (så spiser man også det hele opp med litt bedre samvittighet), og den er forholdsvis høy!

Du trenger:
35 g smør (med salt i!)

200 g kremost
1 vaniljestang, frøene (eller TINE kremost med vanilje)
1 liten appelsin, skall + saft
100 g sukker
1 dl kremfløte
3-4 blade husblas/gelatin


Start med å lage bunden. Smelt smørret, og ha pepperkakene i en pose og hamre løs til de har fått ønsket konsistens. Jeg kan godt li' min bund med litt klumper i, men det ser du jo selv hvordan du best liker den.
Bland pepperkakesmulene og smørret og fordel det i en (bakepapirkledd eller smurt) kakeform.
Sett den i kjøleskapet.

Legg gelatinplatene oppi iskaldt vann for bløtlegging, og gå igang med resten. 
Min appelsin var forholdsvis liten, omtrent på størrelse med en stor sitron, så om din er mye større enn det, skal du nok ikke bruke det hele. Jeg bruker nemlig alltid økologisk frukt når jeg skal bruke skallet, og de har det med å være litt mindre enn ellers. 
Riv skallet av appelsinen (ikke få med de hvite!) og ha det i en dyp bolle sammen med kremost, (vaniljestang), og sukker. Start kjøkkenmaskinen og la det piske ivei, imens du presser saften ut av appelsinen. Tilsett litt etter litt saft, det handler om å finne riktig konsitens på kakerøren. 
Du skal ende opp med en luftig, og litt våt masse.

Når blandingen har fått den konsistensen du er etter, er det på tide å smelte gelatinen. Jeg gjør det lett; klemmer vannet ut av den, og smelter den i en metallskål over vannbad. Med en gang den er ferdig smeltet, heller jeg den i kremmassen imens jeg rører godt. 

Hell det hele over den nedkjølede pepperkakebunden, og la kaker stå minst en 3-4 timer for å sette seg.

Pyntes med litt appelsin skjært i skiver rett før servering..




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...