onsdag den 1. august 2012

Laksedeller med båtpoteter og babyspinat


Laksedeller, frikadeller... Eller kaker om du vil. Jeg kan riktig godt li' ordet "deller". Uansett, jeg har et stykke tid hatt lyst til å lage fiske- (og da spesielt laks, som er fisken jeg aller best kan li'!) kaker, men da kjæresten er virkelig imot fisk, så er jo ikke dette akkurat det beste å lage når han er hjemme. Spesielt i og med at fiskekaker lukter MYE når det blir stekt..

Så, det kom en dag hvor det var overarbeidstid, og vips, så kunne vi jo lage dette med god samvittighet!

Det er en litt stor oppskrift til 2 personer, men resten kom fint i matpakkene dagen etterpå, så det gjør jo ikke det store!

Start med å sette potetene over, da det er dette som tar lengst tid!
Denne gangen ble det gjort enkelt..
400 g. poteter
Litt salt
Litt olje

Vask og skrubb potetene, og skrell dem om du ikke kan li skrell på:)

Ha alt i en frysepose, rist godt, og spre det ut over en langpanne dekket med bakepapir. Jeg gav dem ca 45 minutter i ovnen ved 200 grader.


For dellene trenger du:
200 g. laks
2 vårløk
1 kinesisk hvitløk
1/2 ss sitronsaft
1 ts pepper
Salt
1 ss gresk yoghurt


Finhakk laksen, eventuelt med hjelp av en fort tur med stavblenderen. Det skal IKKE bli til mos, men som hakk.
Hakk vårløken opp i små biter. Press hvitløken godt.

Bland det hele godt sammen, ta meget gjerne hendene i bruk!

Forme dem til 8 små boller, og trykk dem gode og flate.

Stekes på mellom varme i litt olje (eller smør om du er til det). Under stekingen er du nødt til å være litt forsiktig, da dette er litt sarte deller. De vil bli fine så snart de får en stekeskorpe, men inntil da er du nødt til å være forsiktig. Mine var så tynne at de var ferdig (og ikke tørre) i løpet av 5 minutter omtrent!

Dressingen:
1 ss gresk yoghurt
1 ss remoulade
Salt
Pepper
Sitronsaft

Her er det viktig å smake seg til, du trenger mindre salt enn du tror!

Som tilbehør her serverte jeg babyspinatblader og litt rosiner:)




3 kommentarer:

  1. <jeg har prøvd å lage dette et par ganger, ikke etter den samme oppskriften, men i allefall fiskekaker. Men de blir svært kompakte og ikke så luftige som jeg gjerne vil ha dem. Jeg tåler ikke melk (laktose) og kan ikke ha yoghurt i "deigen". Jeg bruker litt vann eller fiskekraft for at de ikke skal bli for tørre. Hva kan jeg gjøre for å få dem mer luftige og lette? Håper på svar. Vennlig hilsen Gisle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - de kan lett bli tørre!
      Sirup, sennep, egg, raspet løk, eventuelle laktosefrie produkter;) Om det er helt krise kan du piske litt eggehviter - det gir en virkelig god og lekker luftighet (men det tar bare så "lang" tid å piske det at jeg ofte springer det over;))

      Ellers er hovedtricket er at ikke steke dem for mye! 5-6 minutter tilsammen er som oftest mer enn nok for laks:)

      Slet
    2. Takk skal du ha! Dette vil jeg prøve!

      Slet

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...