torsdag den 2. august 2012

Brødpudding av banankake


Hva gjør man når man har glemt en banankake (eller ihvertfall lagt den et sted i hodet hvor man ikke akkurat husker det!), og når man først kommer i tanke om den, er den ganske kjedelig. Og tørr. Ikke akkurat noe man har lyst til å spise!

Så med god hjelp fra google, kombineret med litt tålmodighet, ble det lett etter hva jeg nå kunne finne på å bruke de her restene til... For jeg hadde ingen ideer selv!

Etter mye om og men, så falt valget på å prøve en brødpudding. Det har jeg da aldri prøvd å lage før! Jeg fant godt nok ikke noen oppskrifter med banankake, men det var mange mange med bananbrød... Så det kan da ikke være SÅ forskjellig.

Jeg fant hva jeg hadde i skuffer, skap og kjøleskap, og klarte å slenge sammen noe ihvertfall!

For 1 stykk brødpudding, som fyller en brødform trenger du:
1/2 banankake, gjerne tørr
1 banan
1 dl fløte
3,8 dl melk
4 egg
0,8 dl sukker
1 ts vaniljeessens

Start med å sette ovnen på 190 grader.


Skjær kaken i skiver, og putt dem inn i ovnen i ca 10 minutter, så de tørrer litt ut.


Bland fløte, melk, egg, sukker og vanileessens godt i en bolle. Resultatet ser ut til å bli bedre om ingrediensene er romtempererte, men det er ikke nødvendig.


Ha kaken ut av ovnen, og del den opp i små terninger.


Skjær bananen opp i skiver.

Du samler hele brødbuddingen sånn her:
1/2 av kaketerningene i bunden
Så dekker du det laget med bananen
Fyll på med resten av kaken
Hell eggeblandingen over


Dytt eventuelle klumper der stikker opp ned i eggeblandingen med en gaffel!
La det hele stå og trekke i ca 5 minutter, før du setter det inn i ovnen i 1 time.

Kniven skal være helt ren når du stikker den nedi (minus sjokoladen!)


Sådan så mitt resultat ut!

Server med banan i skiver og kos deg!

Og min mening om resultatet? Tror jeg prøver noe annet neste gang.. Jeg er altså ikke så stor fan av varmt egg på den måten!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...