tirsdag den 17. juli 2012

Potetsalat med squash, reddik og mayo, serveret til ribbenstek



Ny dag, og på tide og prøve en ny potetsalat. Jeg har lenge hatt en frykt for potetsalater med mayones i, da jeg ofte syntes den er litt fet og tung i det, mens derimot med rømme blir den mere frisk.
Tenkte deg dog skulle få en sjanse!

Og da jeg fant en halv liten ribbenstek i fryseren, var der ikke i tvil om hva dagens middag skulle være!


For potetsalat til 3-4 trenger du:
750 gram poteter
1/2 squash
3-4 små redikker
1 liten løk
3 dl rømme
3 ss mayo, jeg brukte Hellmann's
Salt
Pepper

Start med å koke potetene opp som du ellers ville. Jeg beholder alltid skallet på på denne tiden av året når potetene er så godt og ferske, men det er jo opp til hver enkelt.
Når de er ferdigkokt, skyllder du dem i kaldt vann til de er nedkjølet, og kutter dem opp i mindre, munnstore biter.
Vask og del reddik og squash opp i mindre biter. Pill løget, og finhakk det.

Ha det hele sammen i en bolle, og ha oppi rømme og mayo.
Bland det hele godt sammen, og smak til med salt og pepper.

Den blir aller best når den får lov til å stå ca 20 minutter i kjøleskapet for å kjøle ned, og smakene til å blande seg bedre.

Vi serverte denne salaten til en halv ribbensteg, der hadde blitt risset godt, gnidd inn med salt og pepper, og ha den i ovnen ca 1 time ved 200 grader. Kikk etter underveis, vi har laget dette så mange ganger nå, så vi kan lett se når den er ferdig! For en siste lille farge på tallerkenen, serverte vi det med litt mais!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...