søndag den 15. juli 2012

Ciabatta på no knead bread metoden


Jeg har lenge hatt lyst til å prøve med på no knead bread metoden, da det ser ut til å være en effektiv tidssparer om man gjør det riktig.
Første unskyldning har jo været at jeg ikke har hatt noe å lage det i, men etter at jeg tidligere i år fikk diverse ildfaste former med lokk og jerngryte med lokk med hjem, har liksom ikke den undskyldningen mer...
Så nå har det bare været stuet bort i hodet..

Men!
Nå fikk jeg endelig tatt meg sammen. Ikke at jeg turte prøve meg på grytemetoden først. Selv etter å ha lest opp litt, og sett på Mat på Bordet sin fine video syntes jeg jeg ville prøve meg frem først litt med deigen.

Resultatet ble små ciabatta brød, det så så enkelt ut at det kunne til og med jeg finne ut av (jeg er ikke en mester på brød.. og brøddeiger... Men jeg øver!)

Så, for 8 stykker (det var det jeg fikk ut av det!) trenger du:
500 gram hvetemel
1/4 ts tørrgjær
1,5, ts salt
4 dl vann


Rør mel, gjær og salt sammen i en bolle, og tilsett vannet. Rør det hele sammen til en klissete deig, men ikke mer enn at det lige henger sammen. Min gå godt nok ikke like pen og jevn ut som i videoen, men den hang fint sammen. Ha oppi en ren bolle, dekk til med plastikk, og sett den på kjøkkenbenken. Her skal den stå i 12-18 timer. Tror min sto ca 15.. Men tok ikke tiden helt!


Slik så deigen min ut da den var ferdig. Veldig... klissete og boblete.. Tror jeg skal ha litt mindre vann eller.. bedre? mel i neste gang, dette ble litt for klissete og jobbe med.


Jeg endte opp med å finne en skraper, og delte opp i 8 stykker, ett og ett om gangen, og hadde den oppe å langpanne dekt i bakepapir med en lille smule mel strødd oppå... Som sagt, min deig var VELDIG klissete!


De fikk ca 25 minutter på 220 grader her hjemme, og da var de, som du ser, begynt å bli litt mørkere i fargen på toppen også. Lyden var fin og hul da de ble banket på, noe som er et tegn på at de er ferdige!


Se så fine luftbobler inni!

Serveres som de er som for eksempel tilbehør til middag, eller som jeg gjorde.. Med nylaget rørte jordbær!


3 kommentarer:

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...