lørdag den 12. maj 2012

Vaniljeis med sjokoladebiter



Jeg elsker iskremmaskinen min. Virkelig elsker den. Dog, når det ikke er sol og fint vær, ender jeg ofte opp med å lage en kake eller kjeks i stedet. Det passer liksom bedre når været ikke er bedre enn det det er!
Men her om dagen ble det laget iskrem igjen i forbindelse med et barneselskap, og jeg ble igjen minnet om hvorfor jeg er så glad i ismaskinen som det jeg er!

For 1,5 - 2 liter is trenger du
4,5 dl kremfløte
5 dl H-melk (sødmelk)
2 vaniljestenger
160 gram sukker
5 eggeplommer
200-250 gram sjokolade, gjerne blandet

Skrap vaniljekornene ut av stengene, og ha både korn og stang oppi en gryte sammen med fløte og melk som du koker opp. Husk å røre godt hele tiden!
Når blandingen har kokt opp, setter du det til sides under et lokk, og går over til det andre. (Det skal helst få lov til å stå en 15-20 minutters tid)
Pisk eggeplommene og sukker til en god eggedosis.
Plukk vaniljestengene opp av fløtemelken, og hell blandingen over eggedosisen en tynn stråle mens du rører godt sammen.
Når det hele er blandet godt sammen, heller du det tilbake i gryten, og varmer det opp til ca 80 grader under masser av omrøring. (Det burde tykne litt på ca 80 grader)
Sil blandingen fra, ha det i en beholder der tåler litt varme, og la det avkjøles.
Det må gjerne stå til neste dag!


Når det hele er avkjølet, har du det oppi ismakinen og kjører det til ønsket konsistens (ikke gjør som meg å glem å starte maskinen med en gang... Så mye spill av iskremmasse der sitter fast i bunden!)


Når du ser at isen nærmer seg ønsket konsistens, smelter du sjokoladen i mikroen/vannbad. Husk at om du smelter den i mikroen, skal du ha den ut og røre et par ganger underveis, så det blir jevnt fordelt.
Jeg brukt en blanding av mørk og melkesjokolade her.


Hell sjokoladen over i tynne striper, og bland den inn i isen med en slikkepott.


Helles i en beholder der tåler en tur i fryseren, og settes inn. Den skal helst ha et par timer i fryseren.


Ta den ut en ca 10 minutter før den skal spises, så du kan lage fine kuler.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...