søndag den 13. maj 2012

Kakebundene, eller sukkerbrød om du vil

Jeg skal ærlig innrømme, jeg har aldri laget en sukkebrødkakebund før... Jeg har alltid bare kjøpt dem ferdiglaget på butikken! Da anledningen sto i festmat (kake), så ble det bare sagt; En gang skal være den først!
Så ut å google litt rundt, til jeg fant en som omtrent passet til formen jeg ville bruke, samt ikke var for høy.

Valget falt på denne fra Himmelske kager, der forklarte fremgangsmåten veldig greit for oss som ikke kan sånn!
Hun har godt nok skrevet at hun pleide å bruke en noe mindre form enn meg, men jeg ville kunne dele den i tre, så prøvde likevel.
Tror jeg vil ta litt mer vekk fra den neste gang, den var litt vel tykk for min smak til kun å deles i to!

For en kakebund, delt i to, til 23cm stor form.
5 egg, stuetemperatur
120 gram sukker
100 gram mel
15 gram potetmel
1 ts bakepulver

Start alle først med å ta eggene ut i god tid, da de skal ha stuetempratur.


Gjør klar formen med en stykke bakepapir klippet ut i bunden så den passer fint inn. Dette satte jeg typen på å gjøre, og han var ikke spesielt glad.
Kjedeligere jobb skal man lete lenge etter!



Dele eggene i to. Eggehvitene i en, og sett dem litt til sides mens du ordner annet først.


Eggeplommene har du i en annen skål for seg.









Finn frem sukkeret, vend det inn i eggeplommene i en egen bolle (jeg brukte Kenwooden til det her)
Sett det igang med å piske på full hastighet, det må gjerne få 5-10 minutter for å bli riktig fin å luftig!




Eggehvitene hadde jeg i en annen bolle, metall en her (syntes de er lettere å holde fullstendig fettfrie for når der skal piskes eggehviter). Jeg brukte stavmikseren her for å kunne gjøre begge ting samtidig.Start med å piske dette, gjerne tilsett et lille "nip" med sukker tidlig i sammenpiskingen... Syntes det blir bedre den vei!
For å sjekke at den er ferdig pisket, pleier jeg (nei, hva er det jeg sier... jeg pleier å få typen til det) å snu bollen på hodet og håpe det ikke faller ut.
Når dette er klart, går du bare videre!



Ha mel, potetmel og bakepulver i en bolle for seg.

Når alt dette er gjort, burde eggeplommene nærme seg slutten på sin tid, så det er tid for å gå videre!




Hell melblandingen oppi eggeplommene dine gjennom en si, mens du rører det godt inn. Du kan se jeg bruker et piskeris.. Vil dog anbefale en slikkepot i stedet. Piskeris var noe fjollet for denne oppgaven!

Helt til slutt vender du eggehvitene inn i blandingen (dette glemte jeg jo å ta en bilde av)


Hell det opp i formen, og stek det hele ved 175 grader i ca 40 minutter. Jeg satte min timer på 30 minutter, og fulgte nøye med underveis.

Ikke bli redd for at den vokser helt vilt, den vil altså falle litt ned igjen! (jeg ble litt red selv på et tidspunkt og begynte å lete etter plass i fryseren til den ekstra kakebunden jeg regnet med å få!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...