torsdag den 5. april 2012

Sukkerfri barnefest




Her i Århus , så går man i noe som heter vuggestue frem til man er 2,11 år, før man flytter over til barnehagen. Og det skal våres lille (?) pige allerede... Tiden går da sterkt!
Og når man så skal flytte over til ett nytt sted, er man jo nødt til å holde en avskjedsfest! I huset hvor våres pige går, er det sukkerfri-politikk der gjelder, så ikke noe om å bake en kake og ta det med!
Så er det godt man kan finne på andre ting i stedet. Da vi spurte våres pige hva hun gjerne ville ha med, var svaret: jordbær og hjertekaker, så da var liksom standaren satt.
Vi endte opp med å lage krutonger, havregrøtkaker og fruktspyd.


Brødkrutonger med persille
Er det en ting våres pige kan kan li', er det brødkrutonger. Sett en skål foran henne, og den er tømt i løpet av et par minutter. For anledningen, i og med at det var 15 barn og 3 voksne der skulle ha mat, hadde vi kjøpt inn et bake-off focaccia brød, da vi ikke har SÅ mange brødrester i hus.

Det du trenger for dette er:
1 focaccia brød, bake-off type
Maldonsalt
Grovt pepper
Persille krydder
Olivenolje

Start med å skjære brødet opp i små tern, ca 1x1 cm i størrelse. Ha det hele i en liten langpanneform, hell godt med olivenolje over (alle brødbitene skal ha litt olivenolje over seg, bland det godt sammen med fingrene)
Ha over salt, pepper og persillekrydder, og bland det hele godt sammen med brødbitene. Igjen er målet at alle brødbitene skal ha litt krydder på seg.
Sett det hele i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter, alt etter hvor god din ovn er. Rør i formen ca hvert 5 minutt, når alle brødbitene er harde, er de ferdige.
Settes til avkjøling, og så er det klar til å spises.


Havregrøtkjeksene ble laget omtrent som jeg har prøvet før, bare at de alle ble laget i en hjerteform for å etterkomme hennes ønske om hjertekjeks.

Jeg kokte opp havregrøt på følgende:
7 dl havregryn
8 dl melk
0,5 ts kanel
0,5 ts kardemomme
1 eple
2 bananer
0,25 ts salt
1 håndfull rosiner

Jeg startet med å ha havregryn, melk og krydderier oppi en gryte som jeg satte til å koke på svak varme mens jeg gjorde det andre klart.
Eple ble skrelt, og kjørt ca 10 sekunder i en liten kjøkkenmaskin for å få det grovhakket, og så tilsatt oppi gryten.
Bananene ble skrellet, og delt i tynne skiver.

Når det hele er kokt opp, tok jeg er hjerteform og fylte dem opp med grøt, og tok formen ut. Dette gjentok jeg en good del gang til all grøten var brukt opp.

Det hele ble stekt på 200 grader i ca 20 minutter.
Når de er ferdige, skal de ha en sprø overflate, men være helt myke inni.


Det siste jeg lagde ble enkle og gode fruktspyd. Da det ikke er alle som kan li' jordbær (som hun ønsket seg) er spyd en god og morsom måte for barn å spise på! Størrelsesmessig kan du se hvor store bitene er i forhold til druene. Jeg hadde laget ca 20 spyd for å være sikker på at jeg hadde nok!

Spydene inneholdt:
Ananas
Jordbær
Dragefrukt
Drue
Kiwi

Melon er ellers riktig godt bud, men den eneste melonen våres pige kan li' er vannmelon, og det kunne jeg dessverre ikke finne.

Alt i alt var alle barna likevel storfornøyde, og det kom hele tiden nye voksne til der "liige skulle smake" litt!


Så er det bare å krysse fingrene for at hun blir like glad for å gå i barnehagen som hun har vært for vuggestuen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...