onsdag den 18. april 2012

Kjernemelksvafler med havregryn

¨
Idag hadde jeg bare utrolig lyst på vafler, og da vi hadde en lekeavtale med nabojenta, kunne jeg jo også lage en ok stor porsjon når jeg først var igang (pluss litt rester bare til å hive rett oppi vaffeljernet skader jo aldri heller!

En variasjon av korpsvaffel oppskriften fra tidligere, men med kjernemelk da jeg fant en liten rest i kjøleskapet, samt litt havregryn i for mer konsistens.

For ca 2 liter røre trenger du:
100g smør
2,5 dl sukker
4 egg
7 dl hvetemel
4 dl havregryn
2,5 dl kjernemelk (skummet kulturmelk)
7,5 dl melk
2 ts kardemomme
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver



Start med å smelte smørret og sette det til side mens du rører sammen de andre ingrediensene. 
Pisk egg og sukke sammen til du får en lett og luftig masse.
Bland inn melken, og rør godt rundt.
Sikt/tilsett alt det tørre etterhvert, så du er sikker på å røret ut alle klumpene i røra!
Og til slutt tilsetter du smørret, som nå burde ha fallet en lille smule i temperatur!
La det hele svelle en 15-30 minutter, før du steker dem i godt med smør.
Serveres med ost, rømme, syltetøy, eller serveres som de er!

Eller som jeg spiser dem.. Med rødløk, salat og peppersalami... Kan ikke bli bedre!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...