tirsdag den 20. marts 2012

Grahamsbrød med honning

Av og til finner man jo ting i skapet men helt hadde glemt man hadde. Jeg gjør ihvertfall! Her om dagen da jeg ryddet en smule, fant jeg en helt full pose grahamsmel! Etter litt føling frem og tilbake hva vi(jeg) godt kunne tenke meg å spise, havnet valget på et litt svampet brød med en rund sødme, så da var honning et godt valg! Skal det brukes mere til matbrød enn kos, er nok ikke dette brødet jeg ville ha valgt i første omgang, men godt smakte det!

Til en liten brødform trenger du:
300g grahamsmel
250g hvetemel
2 ts salt
3 dl vann
25g gjær
2ss honning
1ss olje

Jeg brukte kjøkkenmaskinen min, tror nok jeg er blitt en lille smule forelsket i den.... Bland melene godt sammen, og smuldre gjæren opp i. Tilsett så vann og salt, la det røres hurtig inn, og rør så inn honningen og oljen. Når du har fått en fin og klissete deig, så er det på tide å få det hevet litt!
Ha det hele opp i en bolle, dekk med film og la det heves en times tid. (Det vil dog ikke bli dobbel størrelse, men den vil/skal vokse litt!)
Etter en time, har det brødet opp i en smurt/bakepapirdekket brødform, og setter så ovnen på 220 grader (eller 200 grader på varmluft), og lar brødet etterheve mens ovnen varmer opp.
Stekes i 25-30minutter, til brødet har fått en jevn farge (stikk om du er veldig itvil)




Serveres med godt smør til.... Mmm!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...