søndag den 29. januar 2012

Tiramisu

Her er en oppskrift på en av mine yndlingsdesserter, nemlig tiramisu!
Dessverre blir den ikke laget så ofte her hjemme, da min kjæreste ikke bryr seg om det, og derfor spiser jeg selv altfor mye!

Finn frem:
- 6 egg, delt (bruker pasteuriserede æg her, da jeg vil være 100% sikker på at det er salmonellafritt)
- 500g Mascparpone ost
- 150g sukker + litt mer
- 300g Ladefingers (det tilsvarer 1 pakke her)
- 1 kande stempelkaffe, velg din favoritt
- 1/4 flaske Marsalavin

Aller først vil jeg nok starte med å blande kaffen opp, så den får tid til å kjøle litt ned, og du ikke brenner fingrene dine når det er tid for å dyppes!

Gå så videre med å røre eggeplommer og sukker sammen til du får en god og luftig masse.
Tilsett Mascarponen, og rør den hurtig inn i massen. Husk at den skal kun lige blandes inn, ellers så slår du for mye luft ut av massen, og sluttresultatet blir for tynt.
Pisk eggehvitene med en lille smule sukker (1ts er ofte fint, jeg hiver bare litt oppi når eggehvitene har kommet igang med å piske på kjøkkenmaskinen) til de er stive, og rør dem forsiktig inn i Mascarponeblandingen (Merk: Rør med en sleiv/slikkepott, da du jo gjerne vill unngå å slå luften ut)
Hell det hele opp i en sprøytepose uten tyl i bunnen. (Kan eventuelt også smøres på med en slikkepott/palett om du ikke har sprøyteposer i hus)

Jeg pakker så opp Ladyfingers, så all plastikken er vekk, og gjør dem klar til å lett få fatt i.
Bland sammen kaffe og Marsala i en beholder som er så stor at du kan få begge hendene nedi på en gang.

Når det hele nå er klart, er det bare å komme i gang med å samle det hele.

Jeg pleier, for å gjøre det lett for meg selv, å bare lage en stor tiramisu, men det kan lett lages i små beholdere/glass/hva enn du nå vil serevere det i om du heller foretrekker å lage det porsjonsvis.

Du skal se det litt ann etter hvor stor/hva fasong din form har, men min passer det fint med at jeg bruker ca halvparten av kjeksene på ett leg, så jeg legger da to lag med kjeks og tre lag med mascarponekrem.


Jeg starter med legge et lag mascarponekrem så det dekker bunden av formen, og legger så et lag ladyfingers der er dypper i kaffemarsalablandingen over. Jeg syntes det fungerer best med å dyppe dem rett før jeg legger dem oveni, og ikke på forhånd, da dette er noen meget luftige kjeks der blir veldig lett kjasne om de får ligge våte for lenge.
Gjentar så prosessen, et lag med krem over kjeksene, og så nye kjeks ovenpå der, selvfølgelig også dyppet i kaffemarsalablandingen.
Avslutter med å legge resten av mascarponekremen (det skulle være ca 1/3 igjen nå) på toppen, og prøver samtidig å få det til å se litt pent ut.

Settes i kjøleskapet minst et par timer før servering.

Serveres med kakaopulver strødd over på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Se også

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...